21 februari 2018

PvdA De Wolden maakt zich hard voor toegankelijke kraamzorg

Maandag kwam naar buiten dat de Treant Zorggroep onderzoek doet naar een eventuele concentratie van de kraamafdelingen in Emmen. Dat zou betekenen dat bevallen in Stadskanaal en Hoogeveen niet meer mogelijk is.
Rudolf Bosch, secretaris van PvdA De Wolden heeft vervolgens in zijn rol als Drents Statenlid voor de PvdA om duidelijkheid gevraagd binnen de Gedupeerde Staten. Hij is bang dat de toegankelijkheid van de zorg in Zuid-Drenthe onder druk komt te staan.
Ook heeft Kamerlid Sharon Dijksma (PvdA) kamervragen gesteld aan minister Bruins (Medische Zorg) over de eventueel op handen zijnde samenvoeging van de kraamafdelingen van de Treant ziekenhuizen. Dijksma is bezorgd dat de samenvoeging van de kraamzorg zal leiden tot te lange reistijden bij spoedgevallen. Ook wil zij een garantie dat de bevallingszorg in Drenthe niet in gevaar komt.
PvdA De Wolden geeft in haar verkiezingsprogramma heel duidelijk aan dat zij zorg dichtbij de inwoners wil realiseren, zodat inwoners minder ver hoeven te reizen.
PvdA De Wolden vind de werkwijze met korte lijnen, lokaal, regionaal en landelijk erg belangrijk. Op deze manier is het voor de PvdA mogelijk om onderwerpen als toegankelijkheid van de zorg in de regio aan de kaak te stellen.